Miłość nadal bywa ślepa, ale wybór dawcy gamet już nie. Zespół naukowców z Queensland University of Technology w Australii zbadał wymagania samotnych kobiet decydujących się na sztuczne zapłodnienie.
 
W wielu krajach nie istnieją żadne normy prawne, które rezerwowałyby prawo do zapłodnienia pozaustrojowego wyłącznie dla małżeństw. W związku z tym, teoretycznie każdy ma wolny dostęp i prawo do tego typu „usług zdrowotnych”. Do klinik rozrodu wspomaganego zgłasza się wiele kobiet, które nie są zamężne, nie żyją w stałym związku, a mimo to pragną mieć dziecko. Takie panie korzystają z zasobów banku spermy.
 
W większości banków dawcy podzieleni są na anonimowych i nieanonimowych. Ci ostatni zgadzają się, aby ich biologiczne potomstwo mogło skontaktowało się z nimi, gdy ukończy 18 lat. Niezależnie, jaką opcję wybiorą wszyscy dawcy wypełniają specjalne ankiety.
 
Klientka banku gamet może wybrać dawcę spośród kilkuset - na podstawie stanu zdrowia, charakterystycznych cech wyglądu i różnych upodobań, brzmienia głosu (nagranie audio), prezencji w przeszłości (zdjęcia z dzieciństwa), a nawet testu na inteligencję emocjonalną. Kobieta może przeczytać, jaki jest ulubiony kolor, samochód, czy kategoria sportu potencjalnego kandydata na ojca.
 
Po co to wszystko? Mianowicie ośrodki związane z procedurami sztucznego zapłodnienia muszą przynosić zysk. Handel komórkami rozrodczymi swoje prawa ma - trzeba uprawiać marketing. Jego podstawowa zasada to orientacja na nabywców. Jest to szczególnie ważne w przypadku banków spermy oferujących i sprzedających swoje usługi online, a takich jest coraz więcej. Dlatego wspomniane wyżej badania przeprowadzili ekonomiści (sic!), specjaliści w zakresie bioekonomii i ekonomii behawioralnej z Wydziału Ekonomii i Finansów QUT.
 
Tak… In vitro to wielki biznes…
 
Więc jakich dawców wybierają kobiety? „Dumny i pewny siebie ekstrawertyk nie jest tu zwycięzcą” - donosi „Huffington Post”, który opublikował wyniki badań. Mówi bioekonomista Stephen Whyte: „Tak, to prawda. Otrzymaliśmy wyniki dość zaskakujące”. Kobiety poszukują inteligentnych, ale nieśmiałych i spokojnych dawców.
 
Teraz naukowcy zastanawiają się, czy samotne kobiety naprawdę szukają tego typu mężczyzn na biologicznych ojców swoich dzieci, czy też może tacy mężczyźni lepiej wypadają w działaniach marketingowych.
 
[Na podstawie serwisu Fox News/ Health (E.A.M) – 18.11.2015 r.; także HLI PL]
 
Zdjęcie: "Questionare front (kr)". Licensed under CC BY 2.5 via Wikimedia Commons