Friends HLILogoHLI Human Life International - Polska
Polski serwis pro-life

      Rozporządzenie MEN dotyczące kształtu edukacji seksualnej w szkole narusza obowiązujące w Polsce prawo, godzi w prawa rodziców do decydowania o ich dzieciach oraz zagraża prawidłowemu rozwojowi dziecka i jego dobru – można przeczytać w przesłanym KAI stanowisku Akcji Katolickiej w Polsce, wobec projektu likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia obowiązkowej edukacji seksualnej.

Publikujemy pełny tekst stanowiska Akcji Katolickiej w Polsce:

Protest Akcji Katolickiej w Polsce wobec projektu likwidacji przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia obowiązkowej edukacji seksualnej Ministerstwo Edukacji Narodowej zakończyło konsultacje projektu rozporządzenia w sprawie m.in. likwidacji dobrowolnego przedmiotu „Wychowanie do życia w rodzinie” i wprowadzenia w to miejsce obowiązkowego przedmiotu „Edukacja zdrowotna”. W ramach nowego przedmiotu jednym z działów jest edukacja seksualna.

Akcja Katolicka w Polsce oświadcza, że rozporządzenie MEN dotyczące kształtu edukacji seksualnej w szkole narusza obowiązujące w Polsce prawo, godzi w prawa rodziców do decydowania o ich dzieciach oraz zagraża prawidłowemu rozwojowi dziecka i jego dobru:

  • wprowadza przymus uczestnictwa w zajęciach edukacji seksualnej umieszczonej w ramach „Edukacji zdrowotnej”, co rodzicom odbiera prawo wyboru do wychowania zgodnie z uznawanymi przez nich wartościami. W trosce o prorodzinne wychowanie dzieci i młodzieży przypominamy, że podjęcie w szkole edukacji seksualnej powinno spełniać trzy warunki:
  • edukacja seksualna powinna mieć charakter prorodzinny, ukazując dzieciom miłość, małżeństwo, rodzinę, macierzyństwo, ojcostwo, dzieci jako wielkie wartości. Wartości te powinny być ramą i głównym kontekstem podejmowania w szkole tematyki seksualności.
  • edukacja seksualna powinna wspierać dzieci i młodzież w rozwoju akceptacji swojej płci, w rozwoju bycia kobietą, w rozwoju bycia mężczyzną. Wszystkie inne ideologie szkodzą dobru dziecka i rodzinie.
  • edukacja ta powinna mieć charakter dobrowolny. Do momentu pełnoletności to rodzice powinni decydować o udziale swoich dzieci w zajęciach z edukacji seksualnej.
  • odrywa sferę seksualności od wartości oraz kontekstu małżeństwa i rodziny, skutkiem czego edukacja ta staje się w swej wymowie antyrodzinna.
  • pomija kwestię akceptacji własnej płci i wprowadza w szkole podstawowej tematykę „transpłciowości”, co rodzi poważne niebezpieczeństwo destabilizacji płci u dzieci i młodzieży oraz dramatycznych konsekwencji eksperymentowania na często kruchej psychice dziecka.

Konieczność spełnienia tych trzech warunków przez edukację seksualną w szkole wynika z obowiązującego w Polsce prawa. Polskie prawo uznaje małżeństwo, rodzinę, dzieci za wielkie wartości, które Państwo Polskie jest zobowiązane chronić. Dwie płcie – żeńska i męska – są jedną z podstaw obowiązującego w Polsce systemu prawnego. Prawo rodziców do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami jest zagwarantowane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Te trzy warunki są też obecne w nauczaniu Kościoła Katolickiego, który wskazuje, że małżeństwo i rodzina powinny być głównym ukierunkowaniem wychowania w sferze seksualnej. Kościół niezmiennie naucza, że Bóg stworzył człowieka mężczyzną i kobietą podkreślając pierwszeństwo rodziny wobec państwa – także w odniesieniu do wychowania.

Z powyższych względów Akcja Katolicka w Polsce negatywnie odnosi się do rozporządzenia MEN w zakresie dotyczącym edukacji seksualnej. Integralna edukacja musi zawierać trzy ważne dla rodziców i uczniów warunki: prorodzinność, akceptacja własnej płci i dobrowolność udziału w zajęciach. Warunki te spełnia dotychczas realizowany w szkole przedmiot „Wychowanie do życia w rodzinie”.

W imieniu Zarządu Akcji Katolickiej w Polsce

Andrzej Kamiński, prezes

Warszawa, 22 listopada 2024 r.

 

[Za: eKAI.pl, zdj. Unsplash]