W 2021 r. było ponad 38,8 tys. połączeń z Dziecięcym Telefonem Zaufania Rzecznika Praw Dziecka i ponad 9,8 tys. rozmów na czacie internetowym – poinformował Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak. Dodał, że dzieci najczęściej dzwonią z problemami związanymi ze swoim stanem psychicznym.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800121212 i https://t.co/R6AWPAX7kl działają całą dobę, każdego dnia! Jeśli masz problem, nie wiesz, jak go rozwiązać, z kim porozmawiać - nie czekaj, zadzwoń, napisz!
— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) January 17, 2022
Pomagamy razem z @MEIN_GOV_PL @MZ_GOV_PL pic.twitter.com/0CUxLRhk7k
Rzecznik Praw Dziecka Mikołaj Pawlak przedstawił we wtorek na posiedzeniu senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej informację na temat swojej działalności w 2021 r. wraz z uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka w Polsce.
„Rok 2021 to był kolejny, drugi rok pandemii (…). To był kolejny rok w istotny sposób odnoszący się do sytuacji dzieci i młodzieży, rok nadzwyczajny: kolejny rok nauki zdalnej, kolejny rok wielu ograniczeń, które dotykały dzieci” – przypomniał.
Wskazał, że punktem wyjścia do podejmowania inicjatyw związanych z tworzeniem nowych rozwiązań i polityk jest uzyskanie wiedzy o obecnej sytuacji dzieci, dlatego zlecił wykonanie badania „Jakość życia dzieci i młodzieży w Polsce – edycja 2021”. Dotyczyło ono takich obszarów, jak: szkoła, rodzina, samopoczucie psychiczne, grupa rówieśnicza, media społecznościowe i internet oraz kondycja fizyczna. Wyniki badania opublikowano wiosną 2022 r.
Mówiąc o bardzo ważnych przedsięwzięciach podejmowanych w 2021 r. Mikołaj Pawlak wskazał na rozwijanie Dziecięcego Telefonu Zaufania oraz czatu internetowego Rzecznika Praw Dziecka. Przypomniał, że telefon działa przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia. Podał, że w 2021 r. zanotowano ponad 38,8 tys. zgłoszeń telefonicznych. Przeprowadzono ponad 9,8 tys. rozmów na czacie internetowym.
Wskazał również, że dzieci najczęściej dzwonią z problemami związanymi ze swoim stanem psychicznym. To nastroje depresyjne, myśli samobójcze, samookaleczenia, zaburzenia lękowe, zaburzenia odżywiana, problemy z radzeniem sobie ze stresem, agresją, uzależnienia. Są też problemy dotyczące przemocy/cyberprzemocy, przemoc ze strony rodziców, innych osób dorosłych, przemoc ze strony rówieśników, sytuacje konfliktowe w domu, konflikty z rówieśnikami, ale również problemy związane ze szkołą, m.in. trudności w nauce, skargi na nauczycieli i problemy uczuciowe.
Telefony dotyczyły także trudności w radzeniu sobie ze stratą, z rozstaniem, rozwodem rodziców i śmiercią.
„Rok 2021 to kolejny rok pandemii, te najtrudniejsze sytuacje dotykały również dzieci” – dodał.
Zaznaczył, że zespół pracujący w Dziecięcym Telefonie Zaufania RPD to ponad 20 ekspertów – psychologów, pedagogów, prawników. Zapewnił, że są dla nich organizowane systematyczne szkolenia mające na celu podwyższenie ich kompetencji oraz rozszerzenie umiejętności w związku ze specyfiką pracy, jaką jest bezpośredni kontakt z małoletnimi.
Wskazał, że „telefon zaufania i czat okazały się bardzo przydatnym narzędziem także w tym roku, po rozpoczęciu wojny na Ukrainie”. Poinformował, że już po kilku dniach wprowadzono dzięki niemu uruchomiono wsparcie dla dzieci także w językach ukraińskim i rosyjskim. Podał, że pomocy nie tylko dotychczasowi pracownicy, ale przyjęto także nowych, m.in. panie psycholog i pedagog z Ukrainy, które są uchodźcami.
Sprawozdanie z działalności Rzecznika Praw Dziecka w 2021 roku w @KancelariaSejmu
— Rzecznik Praw Dziecka (@RPDPawlak) June 22, 2022
Przedstawiam też Ogólnopolskie badanie jakości życia dzieci i młodzieży w Polsce https://t.co/PHMtjgDMHf pic.twitter.com/MSjmNRqYu4
[Za:PAP/radiomaryja.pl]