Friends HLILogoHLI Human Life International - Polska
Polski serwis pro-life

       Marka odzieżowa Banana Republic zaprezentowała kampanię reklamową promującą ubrania dla dzieci. Wziął w niej udział chłopiec z zespołem Downa. Chcemy celebrować różnorodność we wszystkich formach, a działając na rzecz BR Baby, dostrzegliśmy idealny moment, aby to zrobić - napisała firma w oświadczeniu przekazanym do mediów.

     W ofercie Banana Republic dostępna jest kolekcja damska, męska oraz dziecięca. Do swojej nowej kampanii firma włączyła chłopca z zespołem Downa. Kolekcja BR Baby, niedawno wprowadzona na rynek przez Banana Republic,została zaprojektowana z obietnicą, że będzie bardziej zrównoważona, przyjazna i bardziej inkluzywną – podano w oświadczeniu przekazanym do mediów.  Chcemy celebrować różnorodność we wszystkich formach, a podczas castingu do BR Baby dostrzegliśmy idealny moment, aby to zrobić. Byliśmy zachwyceni, że mogliśmy dać temu pięknemu, kochającemu dziecku jego pierwszą pracę w modelingu – przekazała firma w oficjalnym komunikacie. Katie Driscoll, założycielka i prezes organizacji „Changing the Face of Beauty”, mówi, że ich fundacja jest od kilku lat zaangażowana w równą reprezentację osób z niepełnosprawnościami w mediach. Kobieta tłumaczy, że jest zachwycona tym, że coraz częściej marki odzieżowe zapraszają do współpracy dzieci z zespołem Downa.

     Tak często osoby z niepełnosprawnościami są pomijane, gdy brana jest pod uwagę różnorodność. Faktem jest, że ta społeczność jest największą mniejszością na świecie, a jedna na pięć rodzin zna lub ma w swoim otoczeniu osobę z niepełnosprawnością. Bycie widzianym w świecie, w którym żyjemy, ma kluczowe znaczenie dla naszej przyszłości – podkreśla Katie Driscoll. 40-częściowa kolekcja obejmuje m.in. asortyment do spania, body, akcesoria dla dzieci, dzianinowe topy.  Różnorodne materiały oraz luksusowe elementy tworzą inkluzywną i interesującą kolekcję dla niemowląt i małych dzieci można zakupić w sklepach stacjonarnych oraz online.

     Organizacja „The National Coordination of Associations of People with Down Syndrome” stworzyła kilka miesięcy temu kampanię społeczną, która zwraca uwagę na to, z jakimi sytuacjami każdego dnia muszą spotykać się osoby z zespołem Downa. Na krótkim nagraniu prezentowane są codzienne sceny z życia: wyjazd na wycieczkę szkolną, pójście na spotkanie, zapisanie się na warsztaty teatralne. Dla większości z nas te sytuacje nie są niczym nadzwyczajnym. Twórcy kampanii pokazują, że osoby z zespołem Downa słyszą wtedy słowa:  to nie twoja wina, to my nie jesteśmy gotowi zabrać cię na wycieczkę” lub „niestety nie mamy już wolnych miejsc czy też mamy już w grupie takie dziecko jak ty.  Zabawny przekaz, który łączy śpiewany dżingiel reklamowy i dynamiczną grafikę pokazuje, że te niedorzeczne wymówki mają ogromy wpływ na funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami i poczucie ich wartości.

Przykład firmy Banana Republic to jedna z kilku kampanii, w której wzięły udział dzieci z trisomią. Koncern produkujący chusteczki dla niemowląt zaprosił do reklamy maluchy z zespołem Downa.

 Twarzami tego przedsięwzięcia zostali Lenny Rooney oraz Willow Welbourn. Dzieciaki zagrały główne role w kampanii chusteczek dla niemowląt niezawierających plastiku. Jej hasło brzmi: „Czas na zmiany”. W tym przypadku oznacza to nie tylko myślenie proekologiczne, ale i otworzenie się na dzieci z niepełnosprawnością. Lenny i Willow pojawiły się w reklamie telewizyjnej, na billboardach oraz w mediach społecznościowych.

     Jakiś czas temu pisaliśmy o chłopcu, którego nie przyjęto do reklamy ze względu na zespół Downa. Asher Nash to niezwykle fotogeniczne dziecko o uroczym uśmiechu, pięknych, niebieskich oczach i blond włosach. Ma też dodatkowy chromosom. O chorobie syna jego rodzice dowiedzieli się w 12. tygodniu ciąży. Jego mama, Meagan Nash, niejednokrotnie musiała zawalczyć o równe traktowanie swojego dziecka oraz akceptację społeczną. Pierwsza z tych batalii miała miejsce, gdy Asher skończył 15 miesięcy. Kiedy Meagan dowiedziała się o castingu dla OshKosh B’Gosh, jednej z popularnych w Wielkiej Brytanii marek odzieżowych, nie zwlekała ze zgłoszeniem Ashera.

W odpowiedzi kobieta usłyszała, że nie ma „zapotrzebowania na dzieci specjalnej troski”. Meagan zaangażowała się nawet w kampanię „Changing The Face Beauty”. Udostępniła również zdjęcia Ashera na specjalnym profilu na Facebooku – „Kids with Down Syndrome”.

Jak tylko o sprawie zrobiło się głośno, pracownicy OshKosh B’Gosh skontaktowali się ponownie z mamą Ashera i zaproponowali chłopcu udział w kampanii reklamowej. „Chcę, żeby ludzie zdali sobie sprawę, że wszystkie dzieci z zespołem Downa i innymi dysfunkcjami są niesamowitymi istotami” – podkreśla Nash.

 Włoska organizacja CoorDown przygotowała medialną akcję z okazji Światowego Dnia Zespołu Downa. Kampanię społeczną "Integration Day" stworzyła znana agencja Saatchi & Saatchi. W kampanii wzięły udział popularne firmy – klienci S&S jak chociażby Pampers, Toyota, Illy Coffee czy CartaSi Credit Card. Kampania miała również odsłonę prasową, w którą zaangażował się między innymi Carrefour.Akcja spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem nie tylko we Włoszech. Doceniono fakt, że uświadamia, że również tacy ludzie są wśród nas, normalnie funkcjonują, pracują i cieszą się życiem. Dodatkowo, "Integration Day" pokazał, że osoby z zespołem Downa mają takie samo prawo pokazywać się w mediach i reklamach.

      Najczęściej  dzieci i osoby z zespołem Downa, jeśli pojawiały się w jakichś spotach, to raczej w kampaniach społecznych. Od pewnego czasu zauważamy, iż są ztrudniani i stają się bohaterami komercyjnych klipów.


[Za: YouTube, Banana Republic/Facebook, en.stories.newsner.com; kindlyfeed.com; nowymarketing.pl; parenting.pl; ofeminin.pl, zdj. Kids with Down Syndrome., natemat/ aleteia.org.pl, (@kidswithdownsyndrome) | Facebook, zdj. aleteia.org.pl natemt.pl]