Wiele współczesnych badań społecznych analizuje strukturę rodzin, relacje rodziców z potomstwem oraz kompetencje relacyjne. Ostatnio psycholodzy zrealizowali kolejny, interesujący projekt badawczy. Tym razem dociekali, czy istnieje związek między rozwodem rodziców, relacjami między małżonkami i jakością wychowywania przez matkę a kompetencjami psycho-społecznymi dzieci w zakresie związków romantycznych (zakochanie).
Badaniami objęto 80 par matka–nastoletnia córka. Połowa matek była rozwiedziona. Dziewczęta znajdowały się w fazie środkowej okresu dojrzewania, miały od 16 do 18 lat.
Każda z matek opisała swoją postawę w odniesieniu do zachowania zakochanej córki. Następnie matki pytano o ich własne romantyczne przeżycia z czasów, gdy były w wieku córek.
Z kolei dziewczęta odpowiedziały na obszerną listę pytań mających ujawnić ich kompetencje emocjonalno-relacyjne w związkach zakochania.
Wyniki badań pokazały, że dorastające dziewczęta z rozwiedzionych rodzin miały niższy poziom kompetencji relacyjnych. Niedobory przejawiały się w zachowaniu, postawie oraz umiejętności podtrzymywania romantycznego związku.
Stwierdzono, że rozwód rodziców ma bez wątpienia negatywny wpływ na kompetencje społeczne dziewcząt. Jednakże, podjęcie przez oboje rodziców wspólnej odpowiedzialności za wychowanie córki i poprawne relacje między byłymi małżonkami łagodzą skutki rozwodu. Pozytywne znaczenie miało również spójne przedstawianie przez matki własnych romantycznych przeżyć.
Wyniki badania pokazały, jak ważną rolę odgrywa rodzina w rozwijaniu kompetencji społecznych dorastających dziewcząt.
[Tłumaczenie i opracowanie własne HLI Polska na podstawie abstraktu artykułu źródłowego]
Materiał źródłowy:
Y. Bohr, J. Connolly, L. Shachar-Shapira i in., “Adolescent Daughters’ Romantic Competence: The Role of Divorce, Quality of Parenting, and Maternal Romantic History’, w: “Journal of Youth and Adolescence”, May 2012, Volume 41, Issue 5, s. 593–606.
Zdjęcie: MorgueFile (greyerbaby) – FP